Program benefitów – kto zyskuje na nim najwięcej?

Programy benefitów są udogodnieniem przede wszystkim dla pracownika – dla niego tworzymy i finansujemy dodatkowe świadczenia.
To, czy skutecznie zachęcimy kogoś do współpracy, rozgrywa się już na etapie ogłoszenia i rekrutacji. Programy benefitowe pełnią jednak ważną rolę także w kreowaniu wizerunku naszej firmy, a największe znaczenie mają zdecydowanie w budowaniu motywacji i zaangażowania obecnych pracowników.
Kto więc najbardziej zyskuje na prowadzeniu programów świadczeń pozapłacowych przez firmę – pracodawcy czy pracownicy?

Program benefitów w ofercie pracodawcy

W czasach, gdy ludzie od ręki zmieniają zawód czy branżę, a decyzje o zmianie pracy są dużo mniej stresujące niż jeszcze kilka lat temu, pracodawcom coraz trudniej jest nie tylko utrzymać stabilny zespół, ale przede wszystkim znaleźć nowych pracowników. Chcąc zatrudnić najlepszych specjalistów musimy złożyć im wystarczająco dobrą ofertę. W dużych korporacjach całe zespoły pracują nad tym, by warunki i ścieżka zatrudnienia były wystarczająco atrakcyjne i wyróżniały naszą organizację spośród konkurencji. Oprócz elastycznych godzin pracy czy nowoczesnego biura i sprzętu ogromne znaczenie będzie miał proponowany program benefitów. Opis programu świadczeń pozapłacowych to jedna z tych rzeczy, które obowiązkowo należy zawrzeć w publikowanym ogłoszeniu rekrutacyjnym.

Wybór świadczeń do programu benefitowego jest bardzo szeroki – najważniejsze propozycje to oczywiście opieka medyczna i karta sportowa. Coraz bardziej popularne są także vouchery turystyczne, karty lunchowe, bilety do kin i teatrów, a nawet platformy, które dają pracownikom swobodny wybór spośród setek lub tysięcy benefitów. Aby wzmocnić pozycję naszej firmy i postrzeganie jej wśród potencjalnych pracowników musimy jasno sprecyzować co gwarantujemy w ramach oferty programu benefitów.

Program benefit – motywacja w pigułce

Oczywistym jest, że na naszą motywację do pracy wpływ ma wiele czynników. Są wśród nich relacje z przełożonym i współpracownikami, a także ciekawe zadania i wyzwania, które firma stawia przed nami. Tym, co dodatkowo wzmocni przywiązanie do pracodawcy i zwiększy zaangażowanie są zdecydowanie programy benefitowe. Szczególnie docenimy je gdy wiemy, że inne firmy nie oferują tak bogatego wyboru jak nasz pracodawca.

Co ważne, program świadczeń pozapłacowych musi być dopasowany do faktycznych potrzeb i oczekiwań pracowników. Taką możliwość dają między innymi  kafeterie, w których pracownicy samodzielnie wybierają interesujące ich oferty. Istotą proponowanych świadczeń dodatkowych jest, by mieć gwarancję, że pracownicy rzeczywiście je realizują i są z nich zadowoleni. Wtedy także osoby odpowiedzialne za budżet wykorzystywany na program benefit będą miały satysfakcję i poczucie, że środki zostały dobrze wykorzystane.

Programy benefitowe a wizerunek firmy

Dziś na wizerunek firmy składają się nie tylko ładne logo i ciekawa oferta produktów. Otoczenie patrzy także, czy firma angażuje w działalność społeczną, politykę i ekologię. Oferowane warunki pracy i relacje jakie budujemy z pracownikami to kolejna istotna kwestia! Dlatego coraz częściej firmy publicznie chwalą się prowadzonym programem benefitowym.

Karta sportowa, lunch, bilety do kina i dofinansowanie żłobka lub przedszkola? Darmowy kurs języka obcego, szkolenie z najlepszymi specjalistami i wyjazdy integracyjne? Programy benefitowe przybierają współcześnie bardzo różne formy – im więcej unikalnych propozycji, wyróżników i udogodnień dla pracowników, tym lepiej. Wdrażaniu programów benefitów towarzyszą całe kampanie reklamowe i promocyjne – prowadzone przede wszystkim wewnątrz firmy, a coraz częściej także w social mediach.

Program benefitów – konieczność czy wygoda?

Programy benefitowe oferują nie tylko komfort dla Pracownika, ale także coraz więcej udogodnień dla Pracodawcy – łączenie wszystkich świadczeń w jednym miejscu, rozliczanie raportów jednym kliknięciem, możliwość łączenia środków z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych ze środkami obrotowymi.  Wygoda w obsłudze i nieszablonowe oferty to najważniejsze korzyści płynące z odpowiedniego dobory programu benefitów dla firmy.

Przy podejmowaniu decyzji o wdrożeniu programu benefitowego przygotowanego przez zewnętrznego dostawcę, zwykle w firmie pojawia się szereg wątpliwości. O ile w dużych miastach dostęp do siłowni, teatrów, kin i parków rozrywki jest na wyciągnięcie ręki, o tyle w małych miejscowościach nie jest to już takie proste. Na szczęście programy benefitów oferują na przykład pobyty turystyczne, dostępne w obiektach w całej Polsce, a także możliwość opłacenia wycieczek zagranicznych bądź wyjazdów kolonijnych dla dzieci. I oczywiście zakupy w sklepach internetowych. Coraz częściej w programach benefitów polecane są także całe, gotowe pomysły na wyjazdy typu city-break, w trakcie których niemal każdą z możliwych rozrywek można opłacić środkami od pracodawcy.

Program benefitów w Twojej firmie

Czy można dopasować program benefitowy do każdej firmy? Czy oferowane świadczenia spodobają się pracownikom? Skąd wiedzieć co będzie dla nich interesujące?

Na te pytania próbują odpowiedzieć HRowcy, którzy stoją przed wyzwaniem, jakim jest stworzenie sensownego programu świadczeń pozapłacowych. Na szczęście na targach pracy, dniach otwartych i konferencjach możemy spotkać już nie tylko przedstawicieli firm rekrutacyjnych, ale również specjalistów proponujących gotowe, szyte na miarę programy benefitowe dla firm.

Twórcy takich programów często oferują nie tylko pełne monitorowanie wydatkowania środków, konieczne z punktu widzenia pracodawcy, ale również wsparcie w komunikacji dotyczącej proponowanych benefitów i w ogóle działania programu świadczeń pozapłacowych. Newslettery z najnowszymi ofertami i spotkania promocyjne z pracownikami to tylko niektóre z propozycji. Często w ramach programów benefitów prowadzone są konkursy i zabawy czy akcje motywacyjne zachęcające do wizyt w kinie, czytania a nawet do zdrowego trybu życia i zwiększenia aktywności aktywności fizycznej.

Autor:

Barbara Imiołczyk

Może Cię zainteresować też: