Jak zadbać o well-being pracowników na wiosnę?
Wiosna to moment, gdy pojawiają się większe chęci, żeby zadbać o siebie i swoje zdrowie. Jednocześnie długa zima, krótkie dni, brak słońca, a do tego praca w trybie home-office często odczuwana jest przez pracowników jako przesilenie wiosenne. Czy pracodawcy mogą wesprzeć pracowników w osiągnięciu dobrostanu w tym szczególnym okresie? Choć odpowiedź może wydawać się nieoczywista – jest twierdząca.
Dbanie o zdrowie fizyczne i psychiczne, relaks, równowagę wewnętrzną i dietę to najczęstsze wyzwania stawiane sobie przez pracowników, borykających się z wiosennym obniżeniem nastroju. Wsparcie we wszystkich tych dziedzinach może zaoferować pracodawca w formie pakietu świadczeń pozapłacowych – benefitów umożliwiających wspieranie pracowników w realizacji celów z zakresu zdrowia, aktywności fizycznej i zdrowego odżywiania.
Kafeteria benefitów umożliwia korzystanie na przykład z platformy treningowej, zapewniającej rozmaite zestawy ćwiczeń oraz treningi prowadzone przez światowych profesjonalistów w formie zajęć online lub live. W kafeterii dostępne są również kody wartościowe do sklepów, w których można zakupić akcesoria sportowe przydatne na początku przygody z aktywnością fizyczną. Dla osób chcących zadbać o swoje zdrowie, atrakcyjna może okazać się oferta konsultacji z dietetykiem i kreator diety umożliwiający utworzenie własnego planu dietetycznego.
Kafeteria MyBenefit umożliwia wsparcie pracowników również w praktyce medytacji i mindfulness.
– Wydawać by się mogło, że pracodawcy nie mają bezpośredniego wpływu na zdrowie pracowników. Jednak wbrew pozorom pracodawcy mogą – a nawet powinni – wspierać zatrudnionych w dbaniu o well-being. Zdrowy, wypoczęty i zadowolony pracownik to pracownik efektywniejszy i bardziej zaangażowany, a na tym pracodawcom powinno zależeć najbardziej – podkreśla Olga Małecka.
Motywowanie pracowników i wsparcie ich w budowaniu nawyków pozwalających działać systematycznie i kompleksowo umożliwia przemyślana holistyczna oferta benefitowa dostosowana do potrzeb pracowników i aktualnej sytuacji. Za pośrednictwem platform oferujących świadczenia pozapłacowe z różnych obszarów, pracodawcy mogą zapewnić pracownikom możliwość wyboru benefitów i dostosowanie ich do własnych celów, tym samym motywując ich i wspierając w budowaniu nawyków, pomagających osiągnąć konkretne efekty. Warto jednak pamiętać, że choć pracodawca może zadbać o well-being pracowników, udostępnić pracownikom narzędzie do realizacji celów, to od nich samych zależy, jak je wykorzystają.
Wyzwaniem pozostaje konsekwencja w dążeniu do celu. Bez wątpienia niezbędna jest determinacja i wytrwałość. Ile trwa wyrabianie nawyku? Większość autorów książek motywacyjnych twierdzi, że 21 dni, ale są też tacy, którzy mówią, o 28, 31, a nawet 66 dniach. Niezależnie od długości pracy nad wdrożeniem nowego nawyku zewnętrzne wsparcie w postaci benefitów pracowniczych może być pomocne.