Rekrutacja – jak wykorzystać trendy, aby pozyskać talenty?
Rynek pracy napełniony jest kandydatami, których rekrutacja stawia coraz większe wyzwania. Ci najmłodsi posiadają nie tylko jasno określone cele, ale także są świadomi swoich możliwości i znają swoje potrzeby. Co więcej, nie tylko kierują się nimi przy wyborze pracy, ale też nie zgadzają się na ustępstwa i stawiają warunki. Jak zatem pozyskać talenty i jak ich nie stracić? Oto kilka wskazówek.
Rekrutacja w 2020 roku
Szacuje się, że w 2020 roku prawie jedną trzecią pracowników stanowić będą przedstawiciele tzw. pokolenia Y, inaczej Milenialsi, czyli osoby urodzone w latach 80-tych i 90-tych XX wieku. Następnie w ciągu zaledwie najbliższych 5 lat pokolenie to nie tylko będzie dominować na rynku, obejmując ok. 75% osób zatrudnionych na całym świecie. Milenialsi zaczną także zajmować coraz więcej stanowisk kierowniczych, jak również pełnić role przywódcze i opiniotwórcze w społeczeństwie. Nie można więc pominąć wpływu tak dużej grupy na proces rekrutacji i zmiany, jakie w nim zachodzą.
Środowisko pracy i kultura organizacji jako czynniki zwiększające zainteresowanie pracodawcą i posiadające rzeczywisty wpływ na decyzje kandydatów są kluczowe, tak samo w przypadku prowadzenia rekrutacji w niewielkiej, lokalnej firmie, jak i dużej, międzynarodowej korporacji. Milenialsi chcą pracować wśród osób o podobnych zainteresowaniach i wartościach. Wspólnie budować sukces i przyszłość swojej organizacji. Wyznaczać cele i zgodnie z misją je realizować. W miejscu pracy czuć się dobrze i bezpiecznie oraz móc rozwijać się. Badania potwierdzają, że jeśli kwestie te budzą wątpliwości albo są niejasne, skutecznie zniechęcają wielu z nich do złożenia aplikacji.
Work – life balance w rekrutacji
Ważnym trendem w rekrutacji w ostatnich latach jest elastyczny czas pracy. Coraz więcej pracodawców oferuje możliwość pracy zdalnej albo zgodnie z indywidualnie opracowanym harmonogramem. Jest to powszechne zjawisko, które przede wszystkim pozwala dostosować pracę do życia osobistego, a nie na odwrót. Jak potwierdzają badania, nie trzeba się obawiać takiego rozwiązania, ponieważ pracownicy obdarzeni zaufaniem okazują się być bardziej produktywni, efektywni i wydajni.
Mowa jest nie tylko o młodych rodzicach, ale o osobach, dla których równowaga pomiędzy pracą a życiem to priorytet albo przynajmniej noworoczne postanowienie. Ludzie chcą się kształcić, podróżować, poszerzać kompetencje. Angażować się w inicjatywy, żyć aktywnie i w dobrych relacjach ze swoimi bliskimi. Warto powtórzyć, że szczęśliwy pracownik, to pracownik, który lepiej pracuje, bardziej się angażuje i przynosi większe zyski.
Poszanowanie różnorodności w zespole i firmie
Obok takich cech pracodawcy, jak elastyczny czas pracy, przyjazna atmosfera i dobra komunikacja, które kandydaci wymieniają jako ważne, znajdują się obecnie również różnorodność i akceptacja . Żyjemy w coraz bardziej zdywersyfikowanych krajach i społeczeństwach, wśród osób pochodzących z różnych stron świata, o odmiennych tradycjach i zwyczajach. Każda z nich w swoim miejscu pracy potrzebuje się jednak czuć, jak u siebie. Wszelkie formy i przejawy dyskryminacji na tle rasowym czy religijnym, ale też w związku z orientacją seksualną czy płcią, przekreślają w oczach kandydatów potencjalnego pracodawcę.
Miejsce i warunki pracy muszą być dostosowane także do potrzeb i oczekiwań osób z możliwymi niepełnosprawnościami, tak ruchowymi, jak i intelektualnymi. Warto zatem zainwestować w rozwój infrastruktury oraz polityki firmy, która przeciwdziała mowie nienawiści, wykluczeniom oraz innym niebezpiecznym zjawiskom, a w sytuacji, kiedy mają one miejsce, pozwala sobie z nimi poradzić i chronić osobę pokrzywdzoną.
Transparentna rekrutacja
Innym trendem podyktowanym przez kandydatów, pozytywnie wpływającym na proces rekrutacji, jest transparentność wynagrodzeń. Coraz większa liczba osób poszukuje informacji o wysokości zarobków na danym stanowisku. Oczywiście, czasem można podać dokładną stawkę lub kwotę honorarium, a czasem można określić tzw. widełki i decyzję pozostawić na czas negocjacji. Jak wskazują badania, choć w dzisiejszych czasach to nie wynagrodzenie jest najważniejsze, jego wysokość wciąż ma ogromne znaczenie.
Szalenie istotny jest wizerunek, dlatego należy o niego dbać zarówno w prawdziwym świecie, jak i wirtualnym. Należy zatem odpowiednio prezentować się na targach pracy i branżowych imprezach, ale też w mediach społecznościowych i na przeróżnych portalach, nie tylko tych poświęconych pracy. Warto oddawać głos swoim pracownikom. Uchylać drzwi do biura i opowiadać o tym, jak wygląda praca w nim. Nasi pracownicy mogą stać się najlepszymi ambasadorami firmy i przyciągać podobne do siebie osoby. W efekcie będą zatem wspierać proces rekrutacji i budować zgrane zespoły.
Przestrzeń i komfort pracy
Uwagę kandydatów przyciągniemy także specjalnymi świadczeniami, benefitami i udogodnieniami. Możemy zaoferować darmową herbatę i kawę, ale też świeże owoce i soki albo nawet wspólne lunche na koszt firmy. Wygląd i wyposażenie biura są równie ważne. Odpowiedni sprzęt do pracy to podstawa. Coraz mniejszą popularnością cieszą się przestrzenie co-workingowe. Jak udowodniono w badaniach, utrudniają one koncentrację, obniżają kreatywność i efektywność oraz nie pozwalają choćby na odrobinę prywatności. W biurach pojawiają się teraz pomieszczenia, gdzie można nie tylko odbyć spotkanie, ale też odpocząć, poćwiczyć czy pograć w gry.
Rekrutacja odpowiednich i wartościowych pracowników to zadanie, w którym mamy do dyspozycji szereg strategii i trendów. Jeśli będziemy korzystać z nich świadomie i konsekwentnie znacznie wzmocnimy proces rekrutacji. Trafimy do kandydatów, którzy rzeczywiście pomogą nam osiągnąć wyznaczone cele. A pozyskane talenty zatrzymamy na miejscu.
Chcesz wiedzieć więcej o pozyskiwaniu talentów? 4 lutego przeczytaj na blogu drugą część cyklu udana rekrutacja.