Rekrutacja – jak wykorzystać trendy, aby pozyskać talenty?

Kategoria: Aktualności, Motywacja i zaangażowanie, Rekrutacja i kariera
Dodano: 30.01.2020

Rynek pracy napełniony jest kandydatami, których rekrutacja stawia coraz większe wyzwania. Ci najmłodsi posiadają nie tylko jasno określone cele, ale także są świadomi swoich możliwości i znają swoje potrzeby. Co więcej, nie tylko kierują się nimi przy wyborze pracy, ale też nie zgadzają się na ustępstwa i stawiają warunki. Jak zatem pozyskać talenty i jak ich nie stracić? Oto kilka wskazówek.

Rekrutacja w 2020 roku

Szacuje się, że w 2020 roku prawie jedną trzecią pracowników stanowić będą przedstawiciele tzw. pokolenia Y, inaczej Milenialsi, czyli osoby urodzone w latach 80-tych i 90-tych XX wieku. Następnie w ciągu zaledwie najbliższych 5 lat pokolenie to nie tylko będzie dominować na rynku, obejmując ok. 75% osób zatrudnionych na całym świecie. Milenialsi zaczną także zajmować coraz więcej stanowisk kierowniczych, jak również pełnić role przywódcze i opiniotwórcze w społeczeństwie. Nie można więc pominąć wpływu tak dużej grupy na proces rekrutacji i zmiany, jakie w nim zachodzą.

Środowisko pracy i kultura organizacji jako czynniki zwiększające zainteresowanie pracodawcą i posiadające rzeczywisty wpływ na decyzje kandydatów są kluczowe, tak samo w przypadku prowadzenia rekrutacji w niewielkiej, lokalnej firmie, jak i dużej, międzynarodowej korporacji. Milenialsi chcą pracować wśród osób o podobnych zainteresowaniach i wartościach. Wspólnie budować sukces i przyszłość swojej organizacji. Wyznaczać cele i zgodnie z misją je realizować. W miejscu pracy czuć się dobrze i bezpiecznie oraz móc rozwijać się. Badania potwierdzają, że jeśli kwestie te budzą wątpliwości albo są niejasne, skutecznie zniechęcają wielu z nich do złożenia aplikacji.

Work – life balance w rekrutacji

Ważnym trendem w rekrutacji w ostatnich latach jest elastyczny czas pracy. Coraz więcej pracodawców oferuje możliwość pracy zdalnej albo zgodnie z indywidualnie opracowanym harmonogramem. Jest to powszechne zjawisko, które przede wszystkim pozwala dostosować pracę do życia osobistego, a nie na odwrót. Jak potwierdzają badania, nie trzeba się obawiać takiego rozwiązania, ponieważ pracownicy obdarzeni zaufaniem okazują się być bardziej produktywni, efektywni i wydajni.

Mowa jest nie tylko o młodych rodzicach, ale o osobach, dla których równowaga pomiędzy pracą a życiem to priorytet albo przynajmniej noworoczne postanowienie. Ludzie chcą się kształcić, podróżować, poszerzać kompetencje. Angażować się w inicjatywy, żyć aktywnie i w dobrych relacjach ze swoimi bliskimi.  Warto powtórzyć, że szczęśliwy pracownik, to pracownik, który lepiej pracuje, bardziej się angażuje i przynosi większe zyski.

Poszanowanie różnorodności w zespole i firmie

rekrutacjaObok takich cech pracodawcy, jak elastyczny czas pracy, przyjazna atmosfera i dobra komunikacja, które kandydaci wymieniają jako ważne, znajdują się obecnie również różnorodność i akceptacja . Żyjemy w coraz bardziej zdywersyfikowanych krajach i społeczeństwach, wśród osób pochodzących z różnych stron świata, o odmiennych tradycjach i zwyczajach. Każda z nich w swoim miejscu pracy potrzebuje się jednak czuć, jak u siebie. Wszelkie formy i przejawy dyskryminacji na tle rasowym czy religijnym, ale też w związku z orientacją seksualną czy płcią, przekreślają w oczach kandydatów potencjalnego pracodawcę.

Miejsce i warunki pracy muszą być dostosowane także do potrzeb i oczekiwań osób z możliwymi niepełnosprawnościami, tak ruchowymi, jak i intelektualnymi. Warto zatem zainwestować w rozwój infrastruktury oraz polityki firmy, która przeciwdziała mowie nienawiści, wykluczeniom oraz innym niebezpiecznym zjawiskom, a w sytuacji, kiedy mają one miejsce, pozwala sobie z nimi poradzić i chronić osobę pokrzywdzoną.

Transparentna rekrutacja

Innym trendem podyktowanym przez kandydatów, pozytywnie wpływającym na proces rekrutacji, jest transparentność wynagrodzeń. Coraz większa liczba osób poszukuje informacji o wysokości zarobków na danym stanowisku. Oczywiście, czasem można podać dokładną stawkę lub kwotę honorarium, a czasem można określić tzw. widełki i decyzję pozostawić na czas negocjacji. Jak wskazują badania, choć w dzisiejszych czasach to nie wynagrodzenie jest najważniejsze, jego wysokość wciąż ma ogromne znaczenie.

Szalenie istotny jest wizerunek, dlatego należy o niego dbać zarówno w prawdziwym świecie, jak i wirtualnym. Należy zatem odpowiednio prezentować się na targach pracy i branżowych imprezach, ale też w mediach społecznościowych i na przeróżnych portalach, nie tylko tych poświęconych pracy. Warto oddawać głos swoim pracownikom. Uchylać drzwi do biura i opowiadać o tym, jak wygląda praca w nim. Nasi pracownicy mogą stać się najlepszymi ambasadorami firmy i przyciągać podobne do siebie osoby. W efekcie będą zatem wspierać proces rekrutacji i budować zgrane zespoły.

Przestrzeń i komfort pracy

Uwagę kandydatów przyciągniemy także specjalnymi świadczeniami, benefitami i udogodnieniami. Możemy zaoferować darmową herbatę i kawę, ale też świeże owoce i soki albo nawet wspólne lunche na koszt firmy. Wygląd i wyposażenie biura są równie ważne. Odpowiedni sprzęt do pracy to podstawa. Coraz mniejszą popularnością cieszą się przestrzenie co-workingowe. Jak udowodniono w badaniach, utrudniają one koncentrację, obniżają kreatywność i efektywność oraz nie pozwalają choćby na odrobinę prywatności. W biurach pojawiają się teraz  pomieszczenia, gdzie można nie tylko odbyć spotkanie, ale też odpocząć, poćwiczyć czy pograć w gry.

Rekrutacja odpowiednich i wartościowych pracowników to zadanie, w którym mamy do dyspozycji szereg strategii i trendów. Jeśli będziemy korzystać z nich świadomie i konsekwentnie znacznie wzmocnimy proces rekrutacji. Trafimy do kandydatów, którzy rzeczywiście pomogą nam osiągnąć wyznaczone cele. A pozyskane talenty zatrzymamy na miejscu.


Chcesz wiedzieć więcej o pozyskiwaniu talentów? 4 lutego przeczytaj na blogu drugą część cyklu udana rekrutacja.