O roli zainteresowań pracowników w budowaniu motywacji do pracy

Kategoria: Aktualności, Employer Branding
Dodano: 24.10.2019

Wspólne zainteresowania kształtują dobre relacje w zespole oraz tożsamość grupy. Dlatego warto czasem spojrzeć życzliwym okiem na pogawędki w pracy albo znaleźć na nie czas po pracy. Wynikną z tego same korzyści, a przy okazji firma wzbogaci się o doskonałe narzędzie wspierające motywację do pracy!

Zainteresowania, a motywacja do pracy

Z badań wynika, że znajomość zainteresowań pracowników, a także wspieranie ich w rozwijaniu poszczególnych talentów i hobby przynosi bardzo wiele korzyści. Wśród tych najważniejszych wymienia się wzrost produktywności i potencjału, rozumianego jako połączenie kreatywności i motywacji do pracy, a także poprawę komunikacji wewnątrz i na zewnątrz firmy. Warto zatem w przerwie na lunch albo w drodze po kawę schować telefon i porozmawiać z pracownikami. Być może okaże się, że znajduje się wśród nich świetny strateg albo organizator, który sprawdzi się także w  realizacji zupełnie nowych projektów.

Zanim przełożymy możliwe talenty naszych pracowników na kolejne zadania, dobrze jest po prostu przyjrzeć się relacjom panującym w firmie. Zgrany zespół wart jest wiele, a często nawet więcej od jednego błyskotliwego i pracowitego indywidualisty, chociaż i dla takich osób powinno znaleźć się miejsce w teamie. Podstawą w budowaniu relacji jest oczywiście poprawna komunikacja. Nie sposób przecenić szefów, którzy dokładają starań, aby ich podwładni poznawali się i zaprzyjaźniali, ale też którzy sami otwarci są na nawiązanie szczerych relacji. A o czym dobrze jest i warto zawsze porozmawiać? Właśnie o zainteresowaniach, hobby, pasjach i talentach. Każdy z nas lubi opowiadać o swoich pasjach, a odkrywanie wspólnych przestrzeni do rozmów i działań zacieśnia koleżeńskie więzi, zbliża, buduje zaufanie i pozwala utożsamiać się z grupą.To z kolei przekłada się na morale i efektywność, dzięki której wzrasta motywacja do pracy.

Koleżeńska atmosfera i inwestycja w pracowników

Stworzenie w miejscu pracy przyjaznej atmosfery, w której z jednej strony jest czas na rozmowę, a z drugiej przestrzeń na swobodne wyrażanie poglądów i pomysłów, pozwala podnieść zaangażowanie i rozwinąć kreatywność zespołu. Możliwość zabrania głosu w sprawach dotyczących firmy, a także aktywne uczestnictwo w kształtowaniu jej wewnętrznej polityki czy wizerunku, pozwala wykazać się wiedzą oraz inicjatywą. Wielu leaderów i kierowników przyznaje, że niejeden raz skorzystało z rady lub wskazówek swoich pracowników. Chodzi zatem o taką przestrzeń w relacjach koleżeńskich, w której otwarcie można przedstawić swoje pomysły i uwagi. Często umożliwia to też podejście do wyzwań i problemów w nieoczywisty i niesztampowy sposób, a także odnalezienie alternatywnych i innowacyjnych rozwiązań.

Poznając zainteresowania pracowników łatwiej będzie nam dopasować do ich oczekiwań kursy rozwijające konkretne umiejętności, np. języka obcego, negocjacji, asertywności, programowania czy nawet gotowania. Taka inwestycja zwróci się bardzo szybko wpływając na wzrost poziomu satysfakcji z przynależności do organizacji, ale też szczęścia zatrudnionych w niej osób.  Zdarza się i tak, że wsparcie pracownika w obszarze jego zainteresowań skutkuje rozszerzeniem lub zmianą zakresu jego obowiązków, a niejednokrotnie też awansem.

Motywacja do pracy i szczęścia!

Warto spróbować poznać swój zespół i dowiedzieć się, jakimi zainteresowaniami i umiejętnościami, nie tylko zawodowymi, dysponują jego poszczególni członkowie. Nawet jeśli będą to drobne talenty albo mało oryginalne hobby, to już sam fakt, że pracodawca podejmuje taką próbę, dobrze o nim świadczy i zaskarbi mu sympatię wielu podwładnych. Jeśli z kolei nie będą one korespondować z aktualnymi potrzebami czy projektami firmy, należy i tak przyjrzeć się im uważnie. Mogą bowiem wskazywać kierunki dalszego rozwoju pracowników, w czym także warto ich wspierać.

Liczne badania wskazują, że pracownicy, którzy posiadają ciekawe życie osobiste i są w nim spełnieni, czują się szczęśliwsi, a w związku z tym osiągają również lepsze wyniki w pracy oraz otrzymują wyższe oceny od klientów. Szczęście wpływa wręcz bezpośrednio na wzrost sprzedaży i produktywności – średnio o 30%. I jest to chyba najlepszy powód, aby poznać zainteresowania, pasje i talenty swoich pracowników, a następnie pomóc im je pogłębiać albo rozszerzać. Będzie to inwestycja nie tylko w ich rozwój osobisty, ale też w potencjalny rozwój naszej firmy.