5 sprawdzonych sposobów na motywację pracowników… którzy wszystko mają.

Kategoria: Benefity dla pracowników, Motywacja i zaangażowanie
Dodano: 28.02.2019

Korporacje zatrudniające kilkaset czy kilka tysięcy osób, oprócz dobrze zorganizowanego systemu wynagrodzeń prowadzą zwykle rozbudowany program benefitów pozapłacowych. Karta sportowa, ubezpieczenie, opieka medyczna i bilety na wydarzenia kulturalne lub sportowe to niewątpliwie cenione przez pracowników formy motywacji. Coraz częściej są nawet czynnikiem decydującym o podjęciu zatrudnienia w danej firmie lub pozostaniu w niej na dłużej. Stawiając na komfort załogi pracodawcy wyposażają biura w strefy relaksu i sportu, przestrzenie do pracy twórczej oraz sprawdzone narzędzia i oprogramowanie. Wchodząc do takiego biura ma się wrażenie, że praca tam jest idealna, a pracownicy mają wszystko. Ale czy to wystarczy? Czy skutecznie wpłynie na lojalność pracowników wobec firmy i długotrwale zmotywuje ich do działania?

Czy dużo benefitów wystarczy, by zmotywować pracowników?

Benefity, podobnie jak wynagrodzenie, mają ogromny wpływ na nasze podejście do pracy, decyzję o wyborze pracodawcy i poczucie, że nasza praca jest właściwie wynagradzana. Mimo to wielu pracowników, którzy zarabiają i korzystają z bogatych benefitów, wcale nie sprawia wrażenia maksymalnie zmotywowanych. Dlaczego? Żeby lubić swoją pracę, odczuwać satysfakcję i codziennie działać na pełnych obrotach potrzebne jest coś więcej! W organizacji najważniejszy jest człowiek, dlatego integracja zespołu, zaangażowanie wszystkich pracowników i wzajemne wsparcie powinny być na pierwszym miejscu. Benefity to idealne uzupełnienie polityki propracowniczej, ale nie wykonają całej managerskiej pracy, która czeka współczesnych szefów.

Sprawdź  5 DARMOWYCH sposobów na motywację pracowników:

1. Pozwól się uczyć, nawet na błędach!

Celem chodzenia do pracy nie może być chodzenie do pracy! Codzienna motywacja do działania jest niezbędna w walce przeciwko znudzeniu doświadczonego pracownika. Nawet ludzie, którzy na co dzień działają wg utartych schematów, potrzebują od czasu do czasu czegoś nowego. Receptą na to jest stawianie pracownikom wyzwań i celów do realizacji. Takie wyzwanie powinno być mierzalne i osiągalne – dopasowane do wiedzy i kompetencji osoby, która ma je podjąć. Ważne, by nie dyskwalifikować osoby, która popełni błąd, a po prostu jej pomóc. Każdy ma prawo popełnić błąd – o ile nie jest to zjawisko nagminne, nie trzeba od razu podejmować drastycznych działań. To nie obcięcie premii, ale dobra rada jest najlepszym rozwiązaniem!

2. Dotrzymuj towarzystwa w dążeniu do celu

pracownik motywacjaDyrektor, manager czy kierownik  – niezależnie od tego na jakiej pozycji jest bezpośredni przełożony, zawsze powinien być zorientowany w bieżącej pracy swoich pracowników. Zdarza się, że osoby na kierowniczych stanowiskach interesują się pracą podwładnych tylko w dwóch przypadkach – sukcesu i porażki. Tymczasem na drodze do osiągania celu taki codzienny kontakt jest niezwykle ważny! Czasem wystarczy krótkie pytanie o dotychczasowe działania, mała wskazówka lub podpowiedź.  Pozostawienie go jedynie w towarzystwie postawionych wyzwań i celów będzie mieć negatywny wpływ na jego zaangażowanie… Troska i zainteresowanie wzmocnią pracownika. Pozwól swoim pracownikom osiągać cele w ich własny sposób, jednocześnie bądź dla nich wsparciem, a nie wyłącznie strażnikiem deadline’ów i swojej wizji.

3. Daj poczucie robienia rzeczy ważnych

Każdy z nas chce mieć jakiś wpływ na świat i coś po sobie zostawić… lubimy kreować, zmieniać, ulepszać. Świadomość tego, że nasza praca realnie wpływa na działalność firmy – jej wizerunek, ofertę produktową, wynik projektu czy efektywność konkretnego procesu – daje poczucie sensu i ogromną siłę do działania! Z kolei odtwórcza praca, bez celu i większego znaczenia, zniechęci nawet najlepszych pracowników. Podkreślaj, co na ich pracy i pomysłach zyskuje cała organizacja! Pozwól im na udział bądź koordynowanie istotnego projektu, choćby najmniejszego.

 

4. Nagradzaj za osiągnięte cele

Premie, podwyżki i bonusy to oczywista forma nagradzania pracowników za dobrze wykonaną pracę. Duże organizacje zwykle prowadzą czytelne programy premiowe, które mają wzmacniać motywację pracowników, a pracodawcy zagwarantować realizację zadań rzetelnie i na czas. Taki system sprawdza się nieźle, niestety może też skierować uwagę pracowników wyłącznie na realizację celów, zgodnie z wytycznymi zawartymi w tabeli. Nie zostawia miejsca na zaangażowanie ponad normę, oddolną inicjatywę i poczucie misji – po protu pomija czynnik  ludzki.

Zadbaj, by cele i sukcesy pracowników był widoczne nie tylko na kwitku od kadrowej! Wspólne celebrowanie osiągniętych celów, publiczne uznanie, docenienie konkretnych działań czy postawy są gratis, a mają kolosalny wpływ na pewność siebie, wiarę we własne kompetencje i poczucie sensu wykonywanej pracy. Pochwała z ust dyrektora innego działu lub pracowników z innego zespołu buduje i motywuje najmocniej!

5. Kreuj ich przeżycia!

Aby pracownik czuł się szczerze przywiązany do organizacji i chciał zaangażować się w jej misję, powinniśmy zadbać, by mógł dzielić z firmą i współpracownikami nie tylko obowiązki. Również pasje, zainteresowania i dobrą zabawę! Jeżeli firma zapewnia pracownikowi benefity, niech będą wśród nich takie, które pozwalają na kreowanie niecodziennych przeżyć. Zapytaj po weekendzie, co ciekawego robili w weekend Twoi pracownicy, z jakich atrakcji skorzystali. Jeśli z radością w oczach i wypiekami na twarzy opowiedzą Tobie i kolegom, co się wydarzyło, możesz mieć pewność, że wpływasz na ich samopoczucie i lepsze życie.

 

Które sposoby na motywację pracowników sprawdzają się w Twojej firmie?