Rozwój firmy, a trendy w rekrutacji

Kategoria: Rekrutacja i kariera
Dodano: 04.12.2019

2019 rok powoli dobiega końca, o czym coraz częściej przypominają nam pełne pomysłów na prezenty reklamy w telewizji i witryny sklepowe. To dobry czas, aby sprawdzić, czy i w jaki sposób tegoroczne trendy w rekrutacji wpłynęły na rozwój firmy. Jeśli na realizację poszczególnych pomysłów zabrakło teraz czasu, środków lub zasobów, warto wpisać chociaż niektóre z nich na listę noworocznych postanowień.

Nowy wymiar rekrutacji

Zdecydowanie największa zmiana, jaką dostrzec można w ostatnich latach w obszarze trendów i strategii dotyczących rekrutacji, to zmiana postawy pracodawcy wobec potencjalnego pracownika, a także oczekiwań osób poszukujących pracy w stosunku do firm ją oferujących. Obecnie rynkiem pracy coraz częściej kierują kandydaci, co oznacza, że to oni wybierają swoich szefów, a nie na odwrót, jak dotychczas. Oczywiście, tendencja ta jest bardziej widoczna w krajach wysoko rozwiniętych, zależy od uwarunkowań systemowych i społecznych, natomiast na całym świecie coraz większe grono specjalistów w zakresie human resources zaczyna traktować kandydatów jak klientów i w oparciu o ich profil kształtować wizerunek firmy, budować jej ofertę i docierać do potencjalnych pracowników.

Recruitment marketing

Spośród najważniejszych trendów w rekrutacji wymienić należy przede wszystkim recruitment marketing, co związane jest właśnie ze zmianą stosunku rekruterów do kandydatów. Chodzi o to, aby w procesie rekrutacji zastosować odpowiednią taktykę marketingową i wyposażyć jego leaderów nie tylko w znajomość dobrych praktyk, ale i w narzędzia. Recruitment marketing służyć ma przede wszystkim przyciągnięciu i skupieniu uwagi na firmie tych najbardziej utalentowanych osób na rynku pracownika.

Strategie zasadniczo są dwie. W przypadku tej nieco bardziej tradycyjnej, określanej mianem outbound marketing (marketing wychodzący), to rekruter szuka i kontaktuje się z wybranymi kandydatami. Nacisk w jego pracy jest więc położony na reklamę i promocję pracodawcy. Natomiast inbound marketing (marketing przychodzący) ma za zadanie odwrócić role i sprawić, że to potencjalny pracownik sam zainteresuje się ofertą, a następnie zgłosi swoją kandydaturę. Ważne jest zatem w tej strategii, aby poza budowaniem świadomości marki, budować także relacje z kandydatami, zarówno tymi pasywnymi, jak i aktywnymi.

Recruitment marketing to młoda dziedzina, która się dopiero rozwija, zawsze jednak w oparciu o sytuację na danym rynku pracy. Jej podstawowe założenie jest jednak uniwersalne i przydać się może każdemu pracodawcy bez względu na szerokość geograficzną – należy obserwować trendy.

Rozwój firmy to nowe technologie

Należy zwrócić uwagę na rolę, jaką nowe technologie i urządzenia mobilne zaczynają odgrywać w procesie rekrutacji. To właśnie one sprawiają, że osoby poszukujące pracy w pierwszej kolejności sięgają po swoje telefony i za ich pośrednictwem przeglądają oferty oraz przyglądają się swoim potencjalnym pracodawcom. Oprócz tego, także przy użyciu komórek coraz częściej składa się aplikacje. Warto zatem zainwestować nie tylko w atrakcyjny wygląd strony, ale też jej funkcjonalność.

Ciekawym i nowym zjawiskiem na rynku pracy są również elektroniczne portfolia czy zgłoszenia w formie video. Oczywiście, to głównie przedstawiciele najmłodszych generacji wychodzą naprzeciw temu trendowi albo wręcz go kreują, nie zmienia to jednak faktu, że w ten sposób można sprawdzić określone umiejętności, a także ocenić kreatywność i elastyczność wybranej osoby. Video czy resume w wersji online stają się coraz popularniejsze, ale nie tylko wśród kandydatów. Nowoczesna firma również powinna prezentować się dobrze w wirtualnym świecie.

Kiedy mowa jest o wpływie nowych technologii na rozwój firmy, nie można pominąć takiego zjawiska, jak sztuczna inteligencja. Pewnie niełatwo wyobrazić sobie pracę z jej wykorzystaniem, natomiast nie jest to już science-fiction, a rzeczywistość. W Stanach Zjednoczonych duże przedsiębiorstwa korzystają już ze sztucznej inteligencji do przeprowadzania rozmów kwalifikacyjnych. Oprogramowania takie, jak HireVue czy Knockri, są też dostępne na rynku i pomagają ocenić, czy np. dany kandydat odpowiada na pytania zgodnie z prawdą. Te najbardziej nowatorskie trendy wskazują również na możliwe zastosowanie gier interaktywnych oraz technologii virtual reality, ponieważ pozwalają one jeszcze w trakcie rozmowy sprawdzić, jak kandydat poradzi sobie w określonej sytuacji.

Media społecznościowe

Dominującym trendem ostatnich lat jest wykorzystanie mediów społecznościowych w procesie rekrutacji. W grę wchodzą zarówno serwisy, jak Facebook, ale też blogi, fora internetowe czy portale dedykowane rynkowi pracy. Obecność w wirtualnym świecie jest o tyle pomocna, że poza możliwością publikowania ofert, stwarza także przestrzeń do kreowania wizerunku marki oraz budowania relacji, szczególnie z profesjonalistami w określonej branży. Ciekawym trendem jest candidate relationship management, czyli zarządzanie relacjami z kandydatami. To stosunkowo nowa metoda rekrutacji, ale zdobywa już uznanie jako sposób na jedno z największych wyzwań stojących obecnie przed human resources, jakim jest pozyskiwanie najcenniejszych talentów.

Trendy mogą pojawiać się nagle i prędko znikać, ale nie należy w związku z tym bagatelizować ich znaczenia. W XXI wieku dotyczą właściwie wszystkich obszarów aktywności człowieka. Wskazują na ciekawe zjawiska, wyznaczają kierunek zmian i kształtują jego rytm. Kojarzone są zazwyczaj z rozwojem nowych technologii i jak widać, to właśnie wirtualna rzeczywistość, urządzenia mobilne, media społecznościowe oraz sztuczna inteligencja zajmują coraz bardziej znaczące miejsce w naszym życiu i jednocześnie mają coraz większy wpływ na rynek pracy, tak globalny, jak i lokalny. Można z nich jednak korzystać i w ten sposób usprawniać procesy rekrutacyjne, unowocześniać metody pracy i udoskonalać wizerunek firmy. Warto przy tym pamiętać o strategii, która odpowiednio dopasowana do potrzeb i warunków pozwoli osiągnąć cel, jakim jest przecież zawsze rozwój firmy.

Może Cię zainteresować też: